Wisata Banua South of Borneo

Masyarakat kada perlu jauh-jauh lagi bila handak rekreasi atau berlibur , karena ada banyak sekali lokasi wisata alam di Kalimantan Selatan nang kawa dikunjungi. Lokasi-lokasi wisata alam nangini tersebar diberbagai kabupaten wan kota di Kalimantan Selatan.
Air Terjun Pananyar

Nangkaya Air Terjun Panayar nang berlokasi di Desa Artain Kecamatan Aranio . Untuk menuju ke tempat wisata ini , jaraknya menempuh kurang lebih 30 km dari kota Martapura , Kalimantan Selatan, dengan memakai transportasi kendaraan roda dua wan kemudian dilanjutkan bekelotok.
Waduk Riam Kanan

Selain itu , ada jua Waduk Riam Kanan wan Pulau Pinus II nang berlokasi di Desa Aranio Kecamatan Aranio , Kabupaten Banjar . Biasanya wisatawan nang berkunjung ke Waduk Riam Kanan jua mengunjungi Pulau Pinus 2 , nang berada di tengah waduk riam kanan. Disebut pulau pinus lantaran banyak pohon nang tumbuh di pulau tersebut.
Pulau Pinus Riam Kanan

Wisata alam lainnya , berlokasi  di Kabupaten Hulu Sungai Tengah , bengaran Air Terjun Minik Palajau nang berada kurang lebih 1 km dari Desa Kiyu,  Kecamatan Batang Alai Timur , Kalimantan Selatan. Untuk menuju air terjun ini dapat ditempuh dengan kendaraan roda dua  , wan  kemudian melanjutkan perjalanan dengan berjalan kaki menuju lokasi air terjun.
Air Terjun Haratai

Sementara itu , lokasi wisata alam nang sudah kada asing lagi wan sudah menjadi tempat wisata andalan di Kalimantan Selatan , yaitu Loksado tepatnya berada di Kabupaten Hulu Sungai Selatan , menawarkan berbagai macam wisata alam nangkaya Air Terjun Haratai , Air Terjun Kilat Api , wan  Balanting Paring menyusuri sungai amandit.
Sungai Amandit-Loksado

Kada hanya wisata alam berupa air terjun aja , namun berbagai pantai nang indah pun jua ada di Kalimantan Selatan , nangkaya Pantai Gedambaan Sarang Tiung nang berada di Utara Kabupaten Kota Baru Kalimantan Selatan. Selain pemandangannya nang bagus , pantai ini jua terdapat penginapan wan kolam renang gasan kakanakan .
Pantai gedambaan

Selain itu ada jua Pantai Teluk Tamiang , nang menawarkan pantai berpasir putih wan air laut nang jernih. Lokasinya berada di Kecamatan Pulau Laut Barat Kabupaten Kota Baru Kalimantan Selatan. Untuk menuju kesini bisa menggunakan jalur darat dengan rute Tanjung Serdang - Lontar - Teluk Tamiang , atau cara lain bisa memakai ferry di Batu Licin.
Teluk Tamiang- Kepulauan kota baru


Setelah ke Pantai Teluk Tamiang , masyarakat jua bisa datang ke Pantai Tanjung kunyit matan Teluk Tamiang memakai perahu. Di tanjung kunyit ini jua ada sebuah mercusuar nang bisa dinaiki gasan melihat pemandangan sekitar dari atas mercusuar. Nah pembaca meratau ngapain berlibur jauh-jauh keluar negeri negara kita sendiripun sudah meruapakan separu dari Surganya Tuhan Yang Maha Esa, sekarang tinggal kita saja lagi yang menjaganyaa,... oke next time akan ada lagi tempat objek wisata yang lebih keren lagi terus pantengin meratau.blogspot yaaa,.... see youu.... 

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »